Kaikki vastaa – anonymiteetti auttaa oppimaan

Opetustyön päivittäinen haaste on saada kaikki oppijat osallistumaan opetukseen. Oppiminen on aktiivista tekemistä. Jos oppian ajatukset ovat muualla ei oppiminen meinaa onnistua. Motivaatio, halu oppia, on oppimisen peruslähtökohta!

Olen hakenut lisää motivaatiota oppijoilleni anonyymejä kyselyitä käyttämällä. Kyselyt ovat toisinaan toimineet oppitunneillani tuntikeskustelun korvaajina tai pistareina, toisinaan uuden asian oppimisen päämenetelmänä.

Tavallisten tuntikeskustelujen haasteena on, että osa oppijoista on ujompia kuin toiset. Eräät taas eivät muuten vain välitä jakaa mielipidettään koko ryhmän kuultavaksi. Surullista kyllä, ainakin lukiolaisista osa on kertonut myös ettei osallistu keskusteluun, koska luulee ettei osaa sanoa mitään mikä olisi muiden mielestä kiinnostavaa.

Mainio tapa ottaa kaikki edellä mainitut oppijatyypit mukaan oppimiseen on käyttää anonyymia vastausjärjestelmää. Lähtökohtana on silloin, että jokainen vastaa esitettyyn kysymykseen tai kertoo mielipiteensä sovitusta asiasta. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, mikä vastauksista kuuluu kenellekin. Näin myös ujot oppijat saavat ”äänensä kuuluviin” tasavertaisesti muiden kanssa. Anonyymin kyselyn käyttäminen mahdollistaa myös sen, että käsitellään aihetta, joka on jollain tavoin liian arka julkiseen keskusteluun.

Erinomainen keino pyytää kaikki vastaamaan anonyymisti on käyttää kyselypalvelua tai viestiseinää apuna. Esimerkiksi ilmainen Socrative ohjelma toimii sekä verkon välityksellä, että mobiililaitteen sovelluksena. Socrativessa opettaja kirjautuu ohjelman käyttäjäksi jo etukäteen ja saa oman virtuaaliluokkahuoneen. Oppijat saapuvat huoneeseen aivan kuten reaalimaailmassakin, siis luokkahuoneen numeron perusteella.

Socrative sovelluksessa oppijan ei tarvitse olla ohjelman kirjautunut käyttäjä, eikä hänen tarvitse missään vaiheessa paljastaa henkilöllisyyttään. Opettaja esittää kysymyksen ja oppijat vastaavat kukin omalta mobiililaitteeltaan tai tietokoneeltaan. Menetelmän kauneus piilee myös siinä, että se sopii hyvin toteutettavaksi BYOD:ina ”Bring Your Own Device”, eli oppijan omalla mobiililaitterlla. Kaikkien vastauslaitteiden ei tarvitse olla keskenään samanlaisia, vaan älypuhelin, tabletti tai tietokone palvelevat tässä tehtävässä aivan samalla tavalla!

Opettajan näkökulmasta miellyttävää on myös se, että kysymyksien ei tarvitse olla valmiina etukäteen. Niiden valmisteleminen ei siis kulu kallisarvoista suunnitteluaikaa. Näin kysymystä voi myös muuttaa opetuskeskustelun edetessä tarvittavaan suuntaan. Kysymystyyppeinä Socrativessa ovat movivalinta, totta tai tarua ja avoin kysymys. Avoimen kysymyksen avulla oppilaat voivat vastata kirjallisesti, kertomalla vaikka mielipiteensä aiheesta. Monivalinta ja totta tai tarua näyttävät luokalle samantien, missä suhteessa ”mielipideilmasto” luokassa jakautuu.

Olen käyttänyt Socrativea etenkin terveystiedon opetuksessa. Esimerkiksi arkaluontoinen opetuskeskustelu syömishäiriöistä tai seksuaaliterveydestä saa uuden ulottuvuuden, kun jokainen uskaltaa vastata.

Tällaisilla sovelluksilla olisi myös helppo kerätä pisteet talteen pistarista. En kuitenkaan halua tehdä niin! Minusta suurempi tavoite oppimiselle on se, että kaikki osallistuvat parhaansa mukaan, kuin se että kaikki tulevat jatkuvasti arvioiduiksi. Siksi teen tämäntyyppiset kysely- ja keskusteluharjoitukset aina anonyymeiksi. Olen käytännössä huomannut, että oppilaat suoriutuvat paremmin, kun heitä ei arvioida. Arviointi aiheuttaa suorituspaineita ja lamauttaa vastaamiseen käytettävää ajattelun kapasiteettia. Jos joutuu pelkäämään huonoja pisteitä, häviämistä pelissä tai vastauksen epäonnistumista kuluu tehtävässä olennaista energiaa aivan vääriin asioihin.

Löydät socrativen täältä: www.socrative.com

Ja erinomaisen sekä yksityiskohtaisen ohjeen ohjelman käytön oppimiseen Tampereen kaupungin eVarikon GoogleDrivesta nimellä Socrative ohje.

Post scriptum… Alle olen koonnut ajan saatossa lisää tällaiseen työskentelyyn hyvin sopivia sovelluksia

Anonyymiin opiskeluun sopivia ilmaisia sovelluksia:
– Socrative (kyselyt)
– Kahoot (pelit)
– Todaysmeet (viestiseinät)
– Padlet (ryhmätyöt, viestiseinät kuvamahdollisuudella)

2015/01/img_1341.png

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: