Rehtorit pelissä!

Maaliskuussa sain työtehtäväkseni suunnitella uusia ja innostavia työtapoja Joensuun rehtoreiden kevätseminaariin Kolille. Päädyin pelillistämään seminaarin kokonaisuudessaan Smartfeet (nykyisin Seppo) nimisellä mobiilipelillä. Pelin sisälle suunnittelin lisäksi erillisiä pieniä kokonaisuuksia, joissa tutustuttiin muutamaan muuhun helppokäyttöiseen mobiilisovellukseen. Lähtökohtana oli, että jokainen seminaariin osallistunut esimies voisi käyttää samoja työtapoja myöhemmin omassa työyhteisössään ja näin ne siirtyisivät myös osaksi oman koulun opetustyötä.

Rakensin Smartfeetiin koko koulutuspäivän mittaisen joukkuepelin. Smartfeet olisi mahdollistanut myös yksilöpelaamisen, mutta tavoitteenani oli pelin avulla lisätä myös osallistujien välistä vuorovaikutusta ja vahvistaa rehtoreiden välistä yhteistyötä. Joukkueet rehtorit saisivat itse rakentaa etukäteen yhteisen Padlet-sovellukseen luodun sähköisen ilmoitustaulun avulla. 

Smartfeet osoittautui helpoksi ja toimivaksi ratkaisuksi seminaarin pelillistämiseen, sillä sen käyttöliittymä on hyvin yksinkertainen ja suomenkielinen. Pelin rakentaminen sujui sen avulla nopeaan ensikertalaiseltakin. Pelin juonen kehitteleminen, aihetta eteenpäin kuljettajien tehtävien miettiminen ja ideoiminen etukäteen sen sijaan veivät jonkin verran aikaa. Itselläni oli pohjalla yksi onnistunut Smartfeet pelikokemus jonka pohjalta tiesin, että Smartfeetillä on oikein hyvä pelattavuus sellaisillekin osallistujille joilla ei ole paljoa kokemusta mobiililaitteiden käytöstä. Smartfeetissä ladataan ensi pelin pohjalle kuvatiedosto, joka toimii pelilautana. Pelille kirjoitetaan ohjeet ja tarina sekä luodaan tehtävät ja pelaajien tunnukset. Tehtävät voivat olla joko avoimia vastauksia joihin voi liittää kuvan tai monivalintakysymyksiä yhdellä oikealla vastauksella. Kaikkiin tehtäviin voi myös liittää mukaan selfien palautus mahdollisuuden. Peli toimi seminaaripäivän työtapana erinomaisesti! Reksit olivat innokasta peliporukkaa ja kisaa käytiin motivoitunena, ajoittain ”ihan tosissaan”. Seminaaripäivä sai paljon kiitosta vaihtelevista työtavoista ja pelillistämiskokemus taisi olla valtaosalle ensimmäinen laatuaan. Pelissä oli tärkeää tietenkin hyvä juoni, pelin aikaisen palautteen antaminen pelaajille ja palkinnonjako. Palaute oli kauttaaltaan innostunutta ja myönteistä, lukuunottamatta niukasti hopealle jäänyttä ja kovasti kisaannutta joukkuetta joka ilmoitti:” – Paska peli. Tosi pettynyt olen tuomarointiin. En puhu sinulle enää ikinä…” Tämäkin todennäköisesti tosin pilke silmäkulmassa… (Kirjoitus päivitetty seminaarin jälkeen…) Kuvassa pelinjohtaja alias metrelius palauttamassa palautetta ja peluuttamassa peliä.  

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: