Pokemon goes luokkahuone

Pokemon Go on huippusuosittu mobiilipeli, joka kannustaa pelaajaa liikkumaan ulkona Pokemoniksi kutsuttujen hahmojen perässä. Pelissä on tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon erilaisia Pokemoneja ja kouluttaa niitä Pokemon saleilla käytävissä taisteluissa. Välittömästi Pokemon Go pelin julkaisun jälkeen Suomessa kaupunkien kadut ja puistot täyttyivät Pokemoneja metsästävistä lapsista ja nuorista, sekä vähän vanhemmistakin Pokemon kouluttajista.

Pelin on suunniteltu liikkuttamaan pelaajia kävellen tai pyörällä. Paikallaan seisten Pokemoneja ei yleensä löydy. Peliä ei voi pelata kotona tietokoneella istuen. Pelin myönteiset vaikutukset pelaajaan voivat olla toiveikkaasti ajatellen jopa kansanterveydellisiä. Innokkaassa Pokemonin metsästyksessä kuitenkin myös onnettomuuden vaara, mikäli pelaajan huomio herpaantuu liikenteessä. Pokemon kouluttajien on syytä olla jatkuvasti valppaana ympäristönsä suhteen!

Pokemon Go peli sopii hyvin oppitunnin aiheeksi. Pelitessa saatuja kokemuksia  voi käyttää kirjoitelman, keskustelun tai teoksen innoittajina. Peliin kertyneestä datasta voi laatia kiinnostavia matemaattisia ongelmia ja pelin kulkua kuvaavia diagrammeja. Ohessa ideoita pelin käyttöön biologian ja maantieteen oppitunneilla. – Näiden opetusideoiden toteuttamiseksi opettajan ei itse tarvitse tuntea peliä. Suosittelen opiskelijoille tai oppilaille työskentelyä 2-4 hengen pienryhmissä niin, että jokaisessa pienryhmässä on ainakin yksi pelin aktiivi pelaaja.

Pokemon Go aiheita biologiaan

  • Pokemonit luokitellaan eri tyyppeihin. Jokainen tyyppi esiintyy runsaimpana omassa habitaatissaan, esim. vesipokemonit vesistön äärellä. Laadi pylväsdiagrammi, joka esittää Pokemonejen eri habitaatit ja kustakin habitaatista pyydystämiesi Pokemonien lukumäärät. Mistä habitaatista olet löytänyt Pokemoneja helpoiten?
  • Kun pelin AR ominaisuus ei ole päällä, näet Pokemonia pyydystäessäsi taustalla maisemakuvan. Mille kasvillisuusvyöhykkeelle tämä kuva kuuluu? Missä päin maapalloa kuvan alue voisi todennäköisimmin sijaita?
  • Tutki kuinka keräämiesi Pokemonejen pituus ja paino vaihtelevat. Laadi kuvaaja joka esittää keräämisesi eri Pokemon tyyppejen pituuden ja painon suhteen. Selittääkö pokemonien pituus Pokemonien painoa? Onko pokemonien joukossa yksilöitä, jotka ovat ns. outlinereita pituuden ja painon suhteessa.
  • Pokemonien luokittelu demonstroi eliökunnan luokittelun periaatteita. Pokemonit kuuluvat samaan luokkaan ulkonäkönsä tai ominaisuuksiensa perusteella. Luokittele kaikki Pokemonit oman luokittelujärjestelmäsi mukaan ja nimeä luokat sekä esitä niiden määrittelyperusteet. (Voit tulostaa netistä pokemonejen kuvat ja leikata ne erillisille lapuille harjoitusta varten.)
  • Laadi luokittelujärjestelmäsi mukainen Pokemonejen määrityskartta.
  • Valitse parhaiten ja huonoiten menestynyt Pokemonisi ja päättele niiden ulkonäön sekä niistä olevien tietojen perusteella millaisia sopeumia niillä on elinympäristöönsä. Tutki ulkonäköä ja liikkumista, tarkastele aisteja ja erityisominaisuuksia. Millaisessa elinympäristössä Pokemoni elää? Millaista ravintoa se käyttää? Valmistaudu esittelemään johtopäätöksesi ryhmälle.
  • Kaikki Pokemonit kuoriutuvat munista. Mitkä kaikki eliökunnan pääryhmät käyttävät munaa lisääntymisessään? Mitä evolutiivista hyötyä munasta on ollut eläinten lisääntymisprosessissa? Voiko oikeita munia inkuboida? Mitkä Pokemoneista eivät vaikuta siltä, että ne olisivat peräisin munista, jos ne olisivat oikeita eläimiä?
  • Pokemonit kehittyvät toisiksi Pokemoneiksi kun niitä ”evolvataan”. Pohdi kuinka nopeasti oikeiden eliölajien evoluutio voi tapahtua ja mihin evoluutio perustuu.
  • Pyydystä pelin AR ominaisuuden avulla Pokemoneja ja oikeita eläimiä samoihin kuviin. Järjestäkää näistä kuvista näyttely koulun käytävälle.
  • Pyydystä pelin AR ominaisuuden avulla Pokemonit niiden ravintokasveilta. Nimeä kuvissa näkyvät ravintokasvit ja laadi kuvista diasarja. Pidä huoli, että jokaiselle Pokemonille valikoituu eri ravintokasvi! Valmistaudu esittämään diasarjasi ryhmällesi.

Pokemon Go aiheita maantieteeseen

  • Pokemon Go peli käyttää ”oikean” maailman kartta-aineistoa. Pelin pelaaminen kehittää taitoa yhdistää karttakuva maisemaan. Peli myös kehittää taitoa suunnistaa yksinkertaisen kartan avulla. Anna maantieteellisesti relevantit kulkuohjeet lähimmälle Poke-Stopille ja lähimmälle Pokemon salille.
  • Pokemon Go peli käyttää paikkatietoa. Mitä paikkatieto tarkoittaa? Mikä on pelissä sijaintiteitoa ja mikä ominaisuustietoa?
  • Pokemon Go pelissä kouluttajan sijainti perustuu mobiililaitteen GPS-paikannukseen. Miten GPS-järjestelmä toimii? Kuinka sen on mahdollista tietää, missä pelaaja kulloinkin on?
  • Pokemon Go pelissä käytetään lisättyä todellisuutta ”augumented reality, AR” pokemonien tuomiseen kameran avulla pelaajan nähtäväksi ”oikeassa maailmassa”. Tunnetko muita sovelluksia jotka yhdistävät AR:ää ja paikkatietoa? Suunnittele toinen hyödyllinen tai hauska sovellus, joka voisi myös tehdä näin.
  • Kerätkää kotikaupungin karttapohjalle kaikkien kerättyjen Pokemonien kiinnisaamispaikat pistekartaksi.  Tiedot löytyvät jokaisen Pokemonin kohdalta pelistä. Laatikaa kerätystä aineistosta kronologinen matriisi, joka osoittaa alueet sen mukaan kuinka aktiivisesti sieltä on saatu Pokemoneja. Pohtikaa ensin karttaan sopiva luokittelu, ruutujen koko ja karttaselitteet. Jos kartta on maantieteellisesti pieneltä alueelta laatikaa sen viereen myös alueen sijaintikartta alueesta.

Jätä oma ideasi kommentteihin! – Kiitos!

Kuva: Pixabay,  https://pixabay.com/fi/pokemon-pikachu-johdannaiset-japani-1529246/


 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: